Aktuellt datum och tid: 29 juli 2014, 06:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Knäprotes
InläggPostat: 27 oktober 2013, 21:37 
Användarvisningsbild

Hej, nu kommer en lite udda fråga MEN... Är det någon här som själv har eller känner någon som har fått knäprotes?

Att jag frågar beror på att en "när och kär" har allvarliga problem med ett knä och nu har läkarna sagt att efter den senaste karvningen så går det inte göra något mer. De har därför rekommenderat knäprotes.

Det låter drastiskt, å andra sidan är det väl vad jag förstår en ganska så rutinmässig operation idag?
När det har läkt ihop, kan man traska runt i skog och mark som vanligt eller blir man handikappad till viss procent?

Inläggsrubrik: Re: Knäprotes
InläggPostat: 27 oktober 2013, 22:18 
Webbplatsadministratör
Användarvisningsbild

Shika skrev:
Hej, nu kommer en lite udda fråga MEN... Är det någon här som själv har eller känner någon som har fått knäprotes?

Att jag frågar beror på att en "när och kär" har allvarliga problem med ett knä och nu har läkarna sagt att efter den senaste karvningen så går det inte göra något mer. De har därför rekommenderat knäprotes.

Det låter drastiskt, å andra sidan är det väl vad jag förstår en ganska så rutinmässig operation idag?
När det har läkt ihop, kan man traska runt i skog och mark som vanligt eller blir man handikappad till viss procent?

Finns inga reservdelar idag som kan ersätta funktioner till 100%. Nu känner jag ingen som har fått någon knäprotes, men däremot 2 nya höftkulor och den personen har idag inte ont det minsta, men får aldrig tillbaka samma rörlighet som kroppen hade innan skadan! 80-90% är nog en siffra jag vågar mig på. Värken är oftast det största problemet och den försvinner om nu operationen blir rätt utförd!

http://www.wildmarkullared.se/

InläggPostat: 27 oktober 2013, 22:36 

Kan inget om sånt.... O inte har detta med knäprotes o göra heller...tror jag..

Men tråden fick mig att minnas en tysk jag kände för länge sen...
Jag va nog knappa 12-15 år eller nått sånt...
Om han lever än vet i fan, han va gammal redan då...
Hur som han jagade med farsan och mig i många år.
Lite haltande gång hade han nog men inget jag eller farsgubben tänkte på.
Han hängde på i skogen som vem som helst.
Så en dag gick han ner sig och blev våt i stövlarna.
Farsan hade torra strumpor i bilen så det skulle ju va lätt ordnat.
När han så satte sig ner för att byta så sa han att han bara behövde en strumpa.
Va fan det rinner ju vatten ur bägge stövlarna, sa vi.
Klar du är blöt om bägge.

Han tittade lite slugt under lugg och tog sin pipa (han rökte) och knackade på knät...
Klonk, klonk, lät de.. Jag har träben sa han....
Tysken hade i flera år hållit tyst om sitt handikapp bara för att vi inte skulle ta hänsyn till det och han ev missa ett bra pass för att de va långt o gå...

Inte för att detta hjälper Er i funderingarna eller framöver men lite roligt va de allt ;)

InläggPostat: 27 oktober 2013, 22:53 
Användarvisningsbild

Fik knæ protese for 3 år siden. Idag er jeg smertefri, men har store problemer med at komme rundt
i terrænet. Det andet knæ er også tjenlig til udskiftning, men vælger at lade være. Det er det eneste jeg har til
at gøre mig bare lidt terræn gående. Et andet stor minus er, at ved kulde grader går det direkte i stål protesen
og lammer muskler og nerver, så bevægeligheden bliver dårligere.

Kender flere andre der har fået skiftet knæ. Nogle med stor succes og ingen nedsat førlighed, andre er det gået
helt ad helvete til. Det beror på held og hvad man selv har gjort inden operationen. Det kan anbefales at træne på
kondi cykel flere måneder inden operation og tage smerte stillende hvergang det gør ondt, for at få musklerne til at slappe
af.

Det skal lige tilføjes at de første 4-8 uger ikke er for sarte sjæle. Det gør ondt af helvede til :o

Inläggsrubrik: Re: Sv: Knäprotes
InläggPostat: 27 oktober 2013, 22:55 
Användarvisningsbild

Jagade idag med en pensionerad arbetskompis. Har inte träffat honom på två år. Han sa idag att han hade bytt bägge knäna och fått en pacemaker, han är runt 70. Han hade inte ont, kunde gå i skogen hela dagen men inte sätta sig på huk och han fick inte hoppa.

Tyvärr inte skickat med IPhone.

Sako P94S .22
Sako Finnwolf .308
Tikka M590 RH Interjakt .308
Tikka T3 Varmint 6,5*55
Browning Bar Light 9,3*62
Browning Fusion
Baikal 327 STE
VVViS

InläggPostat: 16 november 2013, 16:20 

Vår granne är en dam på 89 år som fick ett "nytt" knä för 3 år sedan. Hon har öht inga problem alls. Tvärtom har hon fått sin rörlighet tillbaka. Hon går upp för backen var dag o släpper ut våra hundar. :o

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]